دسته بندی مواد پرزرواتیو مورد استفاده در صنعت کازمتیک

دسته بندی مواد پرزرواتیو, کازمتیک, مواد نگهدارنده, ارگانوهالوژن, آلدهیدها, گلایکول اترها, پارابن ها, پرزرواتیو های آنتی اکسیدان .

کلمات کلیدی : دسته بندی مواد پرزرواتیو, کازمتیک, مواد نگهدارنده, ارگانوهالوژن, آلدهیدها, گلایکول اترها, پارابن ها, پرزرواتیو های آنتی اکسیدان .

اگر بخواهیم نگاهی به لیست دسته بندی مواد پرزرواتیو مورد استفاده در صنعت کازمتیک داشته باشیم اولین دسته از این مواد شاید مواد ارگانوهالوژن باشند.

مواد ارگانوهالوژن 

این مواد دسته وسیعی از ترکیبات طبیعى یا صناعى هستند که حداقل حاوى یکى از مواد ‏fluorine, chlorine, bromine, iodine باشد. این هالوژن ها با کربن یا مواد دیگر ترکیب مى گردند. در زیر به اختصار لیستى از این مواد که اکثرا پرزرواتیو یا نگهدارنده های سنتتیک هستند را ملاحظه می فرمایید :

* Triclosan
* Methylisothiazolinone
* Methylchloroisothiazolinone
* Chlorphenesin
* Chloroxylenol
* Iodopropynyl butylcarbamate

آلدهیدها

پیوند دوگانه کربن اکسیژن (C=O) که در برخی ترکیب‌های آلی همچون آلدهید، کتون، اسیدکربوکسیلیک، آمید و . . . یافت می‌شود، گروه کربونیل نامیده می‌شود. آلدهید ترکیبی آلی است که یک گروه کربونیل در یک سر خود دارد. این گروه عاملی دارای کربنی است که از یک سو با پیوند دوگانه به اکسیژن و از سوی دیگر یک اتم هیدروژن پیوند دارد و دارای فرمول عمومی RCHO می‌باشند.از این دست مواد پرزرواتیو میتوان به مواد زیر اشاره نمود.

* Formaldehyde
* Benzylhemiformal
* Diazolidinyl urea
* Imidazolidinyl urea
* Bronopol
* DMDM hydantoin
* Quaternium-15
* Sodium hydroxymethyl glycinate

گلایکول اترها

گلایکول اترها با داشتن دو گروه عاملی اتری و الکلی در یک مولکول یکی از پرکاربرد ترین حلال های آبی به شمار می آیند. این گروه از حلال ها بر پایه الکیل اترهای اتیلن گلایکول یا پروپیلن گلایکول هستند. از جمله این مواد می توان به مواد زیر اشاره نمود.

* Phenoxyethanol
* ۲-butoxyethanol
* Ethoxydiglycol

دسته بندی مواد پرزرواتیو, کازمتیک, مواد نگهدارنده, ارگانوهالوژن, آلدهیدها, گلایکول اترها, پارابن ها, پرزرواتیو های آنتی اکسیدان .

پارابن ها

پاربن ها یک سری از مواد پاراهیدروکسی بنزوات ها یا استرهای پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید هستند. این گروه از مواد نه تنها به عنوان نگهدارنده شناخته می شوند بلکه دارای خواص باکتریسیدال و قارچ کش نیز می باشند. پارابن ها در اغلب مواقع در کانون اتهامات و نگرانی های عمومی قرار دارند اما ده ها سال است که به عنوان یک ماده محافظ قوی در کازمتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

* Methylparaben
* Ethylparaben
* Methyl-, ethyl-prol and butyl paraben salts
* Butylparaben

آنتی اکسیدان های طبیعی

استفاده از نگهدارنده های طبیعی این اجازه را به فرمولاتور می دهد تا از کلمه طبیعی یا ارگانیک بر روی لیبل محصولات خود استفاده نماید .از این دست مواد می توان از مواد زیر نام برد :

* Benzoic Acid
* Sorbic Acid
* Salicylic Acid

پرزرواتیو های آنتی اکسیدان

یک آنتی اکسیدان ماده ایی است که موجب مهار اکسیداسیون یا واکنش هایی که توسط اکسیژن پراکساید یا رادیکالهای آزاد ایجاد می گردد جلوگیری می نماید.
پرزواتیو های آنتی اکسیدان به دو دسته طبیعی و صناعی تقسیم می گردند.

آنتی اکسیدان های صناعی

* (Butylated hydroxytoluene (BHT
* (Butylated hydroxyanisole (BHA

آنتی اکسیدان های طبیعی

* Tocopherol (form of vitamin E)
* Ascorbic Acid (Vitamin C)
* Polyphenols
* Flavonoids

حساسیت های فراوانی بر روی مواد نگهدارنده وجود دارد و محققان مرتبا بر روی سلامت این مواد در حال کار هستند. شاید امروز ماده ای مورد تایید باشد و فردا خیر از این رو لازم است به صورت مرتب از آخرین اخبار منتشره در زمینه مطلع شد.

edited by artan akheri
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط