بازخوانی خلاصه یک پرونده ارزیابی ایمنی مواد کازمتیک در قوانین اروپا ، این قسمت ” کلیمبازول “

ارزیابی ایمنی مواد کازمتیک, قوانین اروپا, کلیمبازول, کمیته علمی سلامت مصرف کنندگان, پرزرواتیو, محصولات کازمتیک, حداکثر غلظت مجاز .

کلمات کلیدی : ارزیابی ایمنی مواد کازمتیک, قوانین اروپا, کلیمبازول, کمیته علمی سلامت مصرف کنندگان, پرزرواتیو, محصولات کازمتیک, حداکثر غلظت مجاز .

باز خوانی خلاصه یک پرونده ارزیابی ایمنی مواد کازمتیک در قوانین اروپا ، این قسمت ” کلیمبازول ” Climbazole

بر اساس نامه SCCS/1590/17 کمیته علمی سلامت مصرف کنندگان Scientific Committee on Consumer Safety و ارائه شده در ۲۴-۲۵ October 2017 در پاسخ به سوالات ارائه شده از سوی کمیسیون اروپا آمده است :

سوال :

با توجه به اطلاعات جدید بدست آمده و ارائه شده در باب ایمنی و ارزیابی های سلامت آیا SCCS عقیده دارد که استفاده از کلیمبازول به عنوان یک ماده پرزرواتیو محصولات کازمتیک در لوسیون موی سر و مراقبت از پا ، با ماکزیمم مقدار ۰٫۳۱ درصد و در کرم صورت با مقدار حداکثر ۰٫۵ درصد و در شامپو های ضد شوره با ماکزیمم مقدار ۲ درصد به عنوان یک محصول کازمتیک برای انسان ایمن و سلامت است ؟

پاسخ :

استفاده از کلیمبازول به عنوان یک ماده پرزرواتیو کازمتیک در محلول موی سر و مراقبت از پا با ماکزیمم مقدار ۰٫۳۱ درصد و در کرم صورت با مقدار حداکثر ۰٫۵ درصد و در شامپو های ضد شوره با ماکزیمم مقدار ۲ درصد به عنوان یک محصول کازمتیک زمانی که به صورت جداگانه و منفرد مورد مصرف قرار گیرد سلامت است.

با این حال ترکیبی از ۳ یا ۴ محصول نمی تواند ایمن و سلامت باشد. اما با لحاظ نمودن شرایطی ، مصرف ترکیبی از دو محصول حاوی کلیمبازول را می توان امن و سلامت تلقی نمود. ترکیب لوسیون مو و کرم صورت و یا کرم صورت و محلول مراقبت از پا نیازمند به محاسبات مجدد بر مبنای الگوی تعریف شده است.

حداکثر غلظت مجاز در نظر گرفته شده برای استفاده از کلیمبازول به عنوان یک ماد پرزرواتیو در لوسیون مو ، محلول مراقبت از پا ، کرم صورت و همچنین ماده ضد شوره بر اساس نظر SCCS چیست ؟

حداکثر درصد کلیمبازول در نظر گرفته شده برای سلامت انسان در مواجه با محصولات کازمتیک به قرار زیر است :

میزان مجاز کلیمبازول  به این صورت مورد تایید می باشد که ۲ درصد به عنوان عامل ضد شوره و ۰٫۲ درصد به عنوان نگهدارنده محصولات کازمتیک مانا LEAVE–ON بر روی پوست همانند کرم ، لوسیون مو و مراقبت از پا ( به استثنای محصولاتی که به صورت گسترده در سطح بدن مورد استفاده قرار می گیرند مانند محصولات بدن).

البته قابل ذکر است بر اساس ملاحظات ECHA ، SCCS به دقت مطالعات ایمنی و ارزیابی های سلامت را پیگیری می نماید و در صورت لزوم بازنگری هایی خواهد داشت.

✍️ دکتر محمد بقایی

edited by artan akheri
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط