نگاهی گذرا بر اهمیت سلامت بسته بندی در محصولات کازمتیک

سلامت بسته بندی

کلمات کلیدی : سلامت بسته بندی ، محصولات کازمتیک ، قاچاق ، مواد ممنوعه ، الزامات بسته بندی ، توکسیکولوژی ، انجمن های کازمتیک و بسته بندی ایتالیا ، اهداف مارکتنیگ .

بسته بندی دیگر به عنوان یکی از اجزای جدید تشکیل دهنده فرمولاسیون محصولات کازمتیک تلقی می گردد” این جمله ایست که این روزها از بسیاری از متخصصین صنعت کازمتیک در دنیا به خصوص اروپا می شنویم.

بر اساس قانون Regulation 1223/2009 کمیسیون اروپا (به فایل متن قانون در انتهای متن مراجعه کنید) مصرف کننده محصولات کازمتیک باید اطمینان داشته باشد که محصول مورد مصرف او سلامت است. ارزیابان سلامت در بررسی هر یک از مواد اولیه محصولات کازمتیک اساسا موشکافانه به پروفایل توکسیکولوژی و وجود مواد مضر با مقادیر اندک و افزودنی های خطرناک توجه ویژه دارند ، اما نقش سلامت بسته بندی در این فرآیند ارزیابی اغلب نامشخص و تعریف نشده است.

سلامت بسته بندی ، محصولات کازمتیک ، قاچاق ، مواد ممنوعه ، الزامات بسته بندی ، توکسیکولوژی ، انجمن های کازمتیک و بسته بندی ایتالیا ، اهداف مارکتنیگ .

الزامات لازم در خصوص بسته بندی محصولات کازمتیک به صورت شفافی در پیوست یک قانون Regulation 1223/2009 (به فایل متن قانون در انتهای متن مراجعه کنید) ذکر شده است. در این پیوست آمده است ؛ اطلاعات در باره مواد تشکیل دهنده بسته بندی باید در دسترس بوده و ارزیابی های سلامت بر روی آنها صورت پذیرفته باشد:

“اطلاعات مربوط به ناخالصی ها، و مواد ممنوعه با میزان کم ؛ خلوص مواد و ترکیبات بکار رفته در بسته بندی این محصولات از اهمیت خاصی برخوردار است، از منظر ردیابی مواد ممنوعه وجود تکنیک ها و روش های تجربه شده ارزیابی غیر قابل اجتناب است و مواد اولیه تشکیل دهنده بسته بندی باید از لحاظ خلوص و پایداری مورد ارزیابی قرار گیرد “.

یکی از راه های عمومی تست پایداری بسته بندی ، سنجش تداخل و واکنش مواد تشکیل دهنده بسته بندی جزء به جزء و در مجموع با فرمول نهایی محصول کازمتیک در حالتهای متفاوت است. اما معمولا در این روش ، سازگاری مواد با یکدیگر بر اساس اصول پایه فیزیکوشیمیایی مورد سنجش قرار می گیرد که به ظاهر کافی نیست.

مواد تشکیل دهنده بسته بندی اعم از مواد اصلی سازنده آن ، ناخالصی ها ، مواد ممنوعه با میزان بسیار کم و افزودنی ها نه تنها در پایداری فرآورده نقش دارد بلکه می تواند در سلامت محصول نهایی کازمتیک نیز نقش داشته باشد. برخی از مواد می توانند از بسته بندی وارد فرمولاسیون گردند و برعکس ، که می تواند موجب بروز عدم پایداری در هر دو گردد. لذا از این روست که بسته بندی با مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون وارد واکنش شده و می توانیم بگوییم :

“بسته بندی؛ یک ماده تشکیل دهنده ی جدیدِ فرمولاسیون است”.

در واقع مواد بسته بندی، دریایی از مواد اولیه ای است که نه تنها می تواند شامل پلیمرهای متفاوت باشد بلکه می تواند ؛ حاوی مقادیر اندکی از مونومرها، کاتالیست ها، رنگها، فیلترهای یو وی و حتی برخی مواد غیر قابل اجتناب افزودنی و همراه با تولید محصول به صورت فرآورده جانبی by product در فرایند تولید پلیمر باشد.

سلامت بسته بندی ، محصولات کازمتیک ، قاچاق ، مواد ممنوعه ، الزامات بسته بندی ، توکسیکولوژی ، انجمن های کازمتیک و بسته بندی ایتالیا ، اهداف مارکتنیگ .

هر چند با توجه به ابعاد موضوع ، ارزیابی همه این ملاحظات توسط ارزیابان سلامت محصولات کار دشواری است اما در پیوست یک قانون Regulation 1223/2009 کمیسیون اروپا شرح داده است که ارزیابان چگونه می توانند در این باره عمل نمایند.

هر چند به دلیل طبقه بندی خاص مواد تشکیل دهنده بسته بندی و عدم حضور آنها در دسته مواد اولیه محصولات کازمتیک و عدم در دسترس بودن فایل های توکسیکولوژی… آنها کار ارزیابان دشوار است به علاوه عدم اطلاع دقیق از نوع مواد نفوذ کننده ، مقدار ماده نفوذ کننده و نوع واکنش های احتمالی و غیر شفاف بودن اطلاعات اعلامی از سوی برخی تولید کنندگان غیر معتبر نیز بر دشواری کار می افزاید.

در فوریه ٢٠١۶ انستیتو بسته بندی ایتالیا کتابچه راهنمایی منتشر نمود که در آن الزاماتی مهم در جهت سنجش سلامت بسته بندی محصولات کازمتیک ارائه شده است. این راهنما که نتیجه همکاری ٧ ماهه فی مابین بیش از ١٠٠ تولید کننده بسته بندی ، انجمن های کازمتیک و بسته بندی ایتالیا است ، حاوی اطلاعات ارزشمندی در باره چگونگی ارزیابی سلامت این محصولات است که می تواند بسیار کارساز و مفید باشد.

به هر حال با آنچه در بالا گفته شد باید پذیرفت که بسته بندی محصولات کازمتیک امروزه تنها نقش وسیله ایی در جهت نگهداری و حمل حفاظت شده ، تسهیل کننده مصرف فرمولاسیون کازمتیک ، ابزاری در راستای اهداف مارکتینگ برای ایجاد جاذبه های فروش و ایجاد گر مزیت رقابتی نیست بلکه “ جزء جدیدی از اجزای تشکیل دهنده فرمولاسیون محصولات کازمتیک است” و از منظر سلامت فردی ، جامعه و محیط زیست نیز سلامت بسته بندی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

امروزه حتی جنبش های تولید و مصرف محصولات گرین و طبیعی کازمتیک معتقدند بسته بندی نیز باید گرین باشد و قابلیت بازگشت به طبیعت را در کمترین زمان ممکن داشته باشد.

کمیسیون اروپا, لیبل فرآورده, ضد آفتاب, الزامات لیبلی, محصولات کازمتیک, فاکتور محافظتی آفتاب, ملانوما, پیر پوستی زودرس, محصولات ضد آفتاب .

اما نکته مهم و حائز اهمیت دیگر از منظر سلامت، حضور محصولات کازمتیک قاچاق و تقلبی در سطح مارکت دنیا و از جمله کشورمان ایران است ، محصولات تولیدی زیر پله ایی یا غیر استانداردی که در جهت سودآوری و مطامع شخصی برخی تنها با کپی ظاهر بسته بندی و تشابه با محصول اصلی ارائه شده و از هیچ استانداردی در زمینه های تولید ، سلامت بسته بندی ، نگهداری مواد اولیه ، منبع ماده اولیه ، بهداشت …. تبعیت نمی نمایند. پدیده ایی که بشدت سلامت جامعه را به خطر انداخته و می اندازد.

 

Edited by ARTANA
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط